Heeft u rugpijn? Hier kunt u vanaf komen

Een groot deel van de Nederlanders ervaart wel eens rugpijn. Dit hoeft niet altijd een chronische rugpijn te zijn. Waarschijnlijk hebben veel mensen wel eens last van rugpijn na bijvoorbeeld zwaar tillen en is dit de volgende dag weer over. Het wordt natuurlijk anders als u wel regelmatig last heeft van rugpijn. Dit kunnen rugklachten zijn die minder ernstig zijn tot zeer ernstige klachten en waardoor u in uw mobiliteit wordt beperkt. Overbelasting is een veel voorkomende vorm van rugpijn. Soms kan dit verkeerd uitpakken en ontstaat er een hernia. Natuurlijk is ook slijtage (artrose) een oorzaak of osteoporose, waarbij de botten botmassa verliezen.

Met rugklachten naar de fysiotherapeut

Wat de oorzaak van uw rugklachten ook is, veel rugklachten kunnen opgelost worden door de fysiotherapeut. Het belangrijkste is dat de oorzaak van uw rugklachten onderzocht wordt. Soms moeten bepaalde rugklachten medisch worden behandeld en daarvoor is sommige gevallen een operatie nodig. Gelukkig is dit niet in alle gevallen zo. Rugklachten kunnen ook met bepaalde behandelingen door een fysiotherapeut worden opgelost of in ieder geval is pijnvermindering mogelijk. Een fysiotherapeut komt zeer vaak in aanraking met patiënten met rugklachten. U mag er dan ook vanuit gaan dat een fysiotherapeut een goede diagnose kan stellen en een hierbij passende behandeling. Bij rugklachten kan het daarom nooit kwaad om een afspraak met de fysiotherapeut te maken.

Welke rug behandeling bij een fysiotherapeut?

Welke rug behandeling een fysiotherapeut bij u kan uitvoeren, is vooral afhankelijk van de oorzaak. Op basis hiervan wordt een behandelplan opgesteld. Er zijn diverse behandelingen mogelijk. Als rugpijn wordt veroorzaakt door een verkeerde houding, dan is houdingstherapie voor u het beste. Heeft u last van lage rugpijn, dan kan de oorzaak ook het bekken zijn. Het is daarom mogelijk om bekkentherapie te volgen. Andere therapieën die goed zijn tegen rugpijn, zijn manuele therapie, Mulligan therapie of dry needle therapie. Een rug behandeling bij de fysiotherapeut is meestal succesvol, zodat u na enkele behandelingen al vrij kunt zijn van rugklachten.