Laat migraine behandelen om verlichting van de klachten te krijgen

Hoofdpijn heeft iedereen wel eens en soms is hoofdpijn met een paracetamol relatief eenvoudig op te lossen. Anders wordt het als u last heeft van migraine. Migraine is een zeer ernstige vorm van hoofdpijn. Hierbij is ook sprake van een hoofdpijnaanval, waarbij u intense hoofdpijn krijgt met bijkomende klachten. Migraine is dusdanig ingrijpend, dat u niet meer kunt functioneren. Migraine kan wekelijks, maandelijks of jaarlijks voorkomen. Dit is per persoon verschillend. Voor migraine is momenteel geen genezing mogelijk. Wel is het zo dat door behandeling, klachten kunnen verminderen, de frequentie kan afnemen of in sommige gevallen kunt u migraine voorkomen.

hoofdpijn

Wat zijn de bekendste migraine klachten?

Als u last heeft van migraine, in welke frequentie dit ook is, dan weet u dat het niet enkel gaat om hoofdpijn. Migraine gaat gepaard met meerdere bijkomende klachten. De bekendste migraine klachten zijn: misselijkheid en eventueel braken, gevoeligheid voor geluid en licht, pijn achter de oren, ogen en in de slaap, vlekken en lichtflitsen zien of zelfs tijdelijk het gezichtsvermogen verliezen. Misschien dat u al alles heeft geprobeerd en dat u zich er bij neer heeft gelegd dat u met migraine moet leven? Toch is dit niet altijd nodig. Als u nog geen bezoek aan een fysiotherapeut heeft gebracht voor uw klachten, moet u dit zeker eens doen.

Is er een migraine behandeling mogelijk?

Medici en wetenschappers hebben nog steeds geen duidelijke oorzaak van migraine gevonden. Wel is het zo dat de meeste migrainepatiënten overgevoelig zijn voor bepaalde prikkels. Men kan tot op bepaalde hoogte prikkels verdragen en als de grens is bereikt, ontstaat er een migraineaanval. Samen met een fysiotherapeut kunt u proberen om achter de oorzaak of in ieder geval achter de prikkels te komen waar u overgevoelig voor bent. Op basis daarvan wordt er een behandelplan geschreven, zodat u een behandeling op maat krijgt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om ontspanningstherapie, psychomatische therapie en het aanleren van bepaalde ontspanningsoefeningen. Zo kunt u als u een aanval voelt opkomen, proberen klachten zoveel mogelijk te vermijden.