Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder is een pijn in de schouder. In de beginperiode zal de pijn dragelijk zijn. Later zal de pijn erger worden en uitstralen naar de bovenarm. Tevens zal uw schouder verstijven. De oorzaak hiervan is te vinden in het gewrichtskapsel. Dit is het weefsel dat om het gewricht zit en dit is ontstoken. Typisch aan frozen shoulder, zijn drie fasen. De eerste fase is de verstijvende fase. Hierin zult u merken dat u steeds meer pijn ervaart en dat de schouder stijver wordt. De tweede fase is de bevroren fase. De pijn wordt minder, maar de stijfheid niet. De laatst fase is de ontdooiende fase. Langzaamaan komt de beweeglijkheid weer terug. Dit totale proces kan langer dan een jaar duren.

Zijn frozen shoulder klachten te voorkomen?

Bij frozen shoulder klachten gaat u dus door enkele fasen. Uiteindelijk zal een frozen shoulder genezen, maar dit kan zeer lang duren. Als het gewrichtskapsel eenmaal ontstoken is, dan zijn frozen shoulder klachten helaas niet te voorkomen. Wel kunt u er alles aan doen om zo weinig mogelijk overlast te ervaren door de klachten. Het is bijvoorbeeld goed om uw schouders wel te bewegen, maar altijd binnen uw pijngrens. Het bevorderen van het genezingsproces kan zeker met fysiotherapie. U doet dan ook goed aan om een behandeltraject bij de fysiotherapeut in te zetten. De kans is dan aanwezig dat u veel sneller van de frozen shoulder klachten verlost bent.

Waaruit bestaat een frozen shoulder behandeling?

Bij een frozen shoulder is het lastig om op normale wijze uw schouder te bewegen. De fysiotherapeut kan de ernst van klachten bekijken en u adviseren in welke mate u uw schouder mag bewegen. Enige vorm van beweging is altijd goed, maar overdrijf het niet. Bij een frozen shoulder behandeling zal de fysiotherapeut u leren over het bewaken van de balans tussen inspanning en ontspanning en hoe u met de beperkende bewegingsvrijheid moet omgaan in uw dagelijkse leven. Er worden bepaalde oefening geleerd, waardoor het mogelijk is om de pijn te verminderen en de beweeglijkheid te vergroten.