Wat kunt u doen tegen heuppijn?

Heeft u soms of misschien wel langdurig last van heuppijn? Heuppijn is erg hinderlijk, want lopen, zitten en liggen kunnen pijnlijk zijn. Bij ernstige heuppijn kan het zomaar zijn dat u eigenlijk geen houding weet te vinden waarin u geen pijn heeft. De meest voorkomende vorm van heuppijn, is met een moeilijk woord het trochantair pijnsyndroom. Dit houdt in dat u last heeft van pijn aan de zijkant van de heup. Deze pijn is vooral aanwezig rond het uitstekende bot waar de spierpezen mee verbonden zijn. Hier zit ook de slijmbeurs. Een slijmbeursontsteking is vaak de oorzaak van heuppijn. Maar er kunnen ook andere oorzaken, zijn, zoals beschadiging of ontsteking van de pezen of slijtage aan de heup.

rsi-en-achillespeesblessure

Kunnen heupklachten behandeld worden?

Heupklachten worden vaak gelinkt aan ouderdomsklachten. Hiermee wordt dus slijtage, oftewel artrose mee bedoeld. Als dit het geval is, dan kan bij ernstige slijtage de heup vervangen worden. Maar in veel gevallen is er helemaal geen sprake van slijtage en is het een slijmbeursontsteking of een peesontsteking. De oorzaak kan ook buiten de heup te vinden zijn, zoals klachten in de rug die doorstralen naar de heup. Als u naar de arts gaat en het is geen duidelijk medisch probleem waarbij u geopereerd moet worden, dan zult u vaak een doorverwijzing naar de fysiotherapeut krijgen. Heupklachten kunnen doorgaans goed behandeld worden, dus schroom niet om een afspraak te maken.

Welke heup behandeling is mogelijk?

Welk soort heup behandeling voor u het beste is, is afhankelijk van de oorzaak. De fysiotherapeut zal dit samen met u onderzoeken. Op basis hiervan zal er een persoonlijk behandelplan opgesteld worden. Misschien heeft u voldoende aan een massagebehandeling of is manuele therapie beter voor u. Daarnaast is het mogelijk om een behandeling met dry needling te ondergaan. Dit kan pijnklachten behoorlijk goed verminderen. Het belangrijkste wat u met heuppijn moet doen, is een afspraak met de fysiotherapeut maken. Er is dan in ieder geval uitzicht op genezing of vermindering van pijnklachten.